Media sosial telah memainkan peranan yang amat
penting dalam aktiviti pemasaran sesebuah perniagaan. Dengan adanya media
sosial ini, sebuah dimensi baru akan tercipta untuk pemasaran internet sehingga
menjadi lebih efektif, efisien dan lebih produktif jika anda mampu
mempertahankannya dan mampu mengembangkannya menjadi sebuah media internet
marketing yang berkualiti, dan lebih komprehensif untuk menarik pembeli yang
berpotensi dan sangat berharga. Malahan kos pengiklanan dalam sosial media juga
agak rendah jika dibandingkan dengan kos pengiklanan dalam komersial TV. Ianya
akan menjadi percuma apabila dihebahkan di kalangan sahabat kita sendiri. Dari
poin ini, kita dapat melihat media sosial sebagai sebuah platform internet yang
sangat berguna terutama bagi mereka yang menginginkan pemasaran melalui media
internet yang produktif tanpa mempunyai kos yang tinggi untuk dikeluarkan untuk
pemasarannya. Penggunaan media sosial menjadi kuasa yang semakin dominan dalam
bidang perniagaan pada masa kini. Walaupun teknologi komunikasi ini baru
muncul, namun ia mampu menawarkan peluang yang hebat untuk berinteraksi dengan
pelanggan dengan cara yang baru dan menarik. Walaupun demikian, terdapat risiko
yang besar kepada peniaga-peniaga yang menggunakan teknologi ini tanpa
menggunakan strategi yang jelas dalam menghadapi risiko dan juga faedah
daripada media ini. Terdapat juga risiko-risiko dan peluang penting yang
berpotensi dihadapi oleh mereka yang mempunyai fikiran bahawa mengabaikan
revolusi dalam komunikasi ini adalah cara yang sesuai untuk mengelakkan risiko
yang bakal dihadapi. Satu-satunya pendekatan yang berdaya maju adalah setiap
perniagaan perlu melibatkan semua pihak berkepentingan yang berkaitan untuk
mewujudkan strategi dan dasar-dasar berkaitan bagi menangani isu-isu yang
berkaitan.