Rabu, 11 November 2015

Kesimpulan

Media sosial telah memainkan peranan yang amat penting dalam aktiviti pemasaran sesebuah perniagaan. Dengan adanya media sosial ini, sebuah dimensi baru akan tercipta untuk pemasaran internet sehingga menjadi lebih efektif, efisien dan lebih produktif jika anda mampu mempertahankannya dan mampu mengembangkannya menjadi sebuah media internet marketing yang berkualiti, dan lebih komprehensif untuk menarik pembeli yang berpotensi dan sangat berharga. Malahan kos pengiklanan dalam sosial media juga agak rendah jika dibandingkan dengan kos pengiklanan dalam komersial TV. Ianya akan menjadi percuma apabila dihebahkan di kalangan sahabat kita sendiri. Dari poin ini, kita dapat melihat media sosial sebagai sebuah platform internet yang sangat berguna terutama bagi mereka yang menginginkan pemasaran melalui media internet yang produktif tanpa mempunyai kos yang tinggi untuk dikeluarkan untuk pemasarannya. Penggunaan media sosial menjadi kuasa yang semakin dominan dalam bidang perniagaan pada masa kini. Walaupun teknologi komunikasi ini baru muncul, namun ia mampu menawarkan peluang yang hebat untuk berinteraksi dengan pelanggan dengan cara yang baru dan menarik. Walaupun demikian, terdapat risiko yang besar kepada peniaga-peniaga yang menggunakan teknologi ini tanpa menggunakan strategi yang jelas dalam menghadapi risiko dan juga faedah daripada media ini. Terdapat juga risiko-risiko dan peluang penting yang berpotensi dihadapi oleh mereka yang mempunyai fikiran bahawa mengabaikan revolusi dalam komunikasi ini adalah cara yang sesuai untuk mengelakkan risiko yang bakal dihadapi. Satu-satunya pendekatan yang berdaya maju adalah setiap perniagaan perlu melibatkan semua pihak berkepentingan yang berkaitan untuk mewujudkan strategi dan dasar-dasar berkaitan bagi menangani isu-isu yang berkaitan.