Perniagaan
menggunakan media sosial telah membuka peluang yang lebih luas kepada para
usahawan untuk memperkenalkan dan mempromosikan produk atau perkhidmatan secara
meluas samada di dalam atau luar negara. Pemasaran menggunakan media sosial
merupakan salah satu teknik yang sangat membantu untuk usahawan-usahawan yang
ingin memasarkan produk mereka dengan lebih meluas lagi. Dengan menggunakan
media sosial sebagai aktiviti pemasaran, usahawan boleh mendapat pelanggan baru
yang berpotensi dengan lebih mudah dan mereka juga akan dapat meningkatkan
jualan kerana lebih ramai lagi orang akan tahu mengenai produk mereka. Bukan
untuk pasaran tempatan sahaja, malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati
dengan adanya media sosial ini. Dengan kebolehan media sosial yang boleh
diakses di mana sahaja tanpa batasan waktu dan tempat menyebabkan hampir semua
industri dengan berbagai jenama besar telah menggunakan media sosial sebagai
pemasaran mereka. Ini adalah kerana mereka sedar bahawa media sosial adalah
antara cara pemasaran yang terbaik pada zaman ini. Sebagai contoh, usahawan
akan mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka melalui aplikasi Instagram di
mana pengguna atau pelanggan hanya menggunakan “hashtag” produk yang mereka
yang kehendaki dan dalam masa satu saat pelbagai pilihan akan keluar dan
pelanggan boleh mencari dan memilih produk yang dikehendaki.
Penggunaan media
sosial dalam perniagaan kini telah berkembang dan menjadi perhatian
terutama dalam industri yang melibatkan perdagangan, perniagaan, pelaburan,
perbankan, dan sebagainya. Malaysia telah dikenal pasti sebagai sebuah negara
yang berpotensi tinggi dan memiliki prospek yang baik untuk mengimplementasikan
media sosial dalam perniagaan di Asia Tenggara. Media sosial dalam
perniagaan juga dijangka menjadi model ikutan bagi negara yang sedang membangun
khususnya dalam mengimplementasikan dan mempraktikkan kecanggihan media sosial
serta merancakkan pertumbuhan bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
dalam masa yang akan datang.