Penggunaan media
sosial dalam perniagaan di Malaysia masih lagi berada pada tahap yang
rendah dan di peringkat awal perkembangan (Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia [SKMM]) sedangkan kebanyakan negara lain telah mula
menggunakan dan mengamalkan media sosial dalam urusan kerja dan kehidupan
seharian. Walaupun ia tidak begitu, penggunaan media sosial dalam perniagaan
di Malaysia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan saban tahun.
Menurut Laporan Prestasi Industri 2013 yang diterbitkan Suruhanjaya
Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), terdapat 19.2 juta pengguna internet
di Malaysia, dan 15.6 juta daripada mereka aktif dalam Facebook. Rakyat
Malaysia menggunakan purata lima jam sehari melayari internet, dan tiga
daripada lima jam itu digunakan untuk media sosial.
Berikut beberapa
angka menarik daripada laporan itu;
- Jumlah pengguna internet di Malaysia
berjumlah 19,200,408 orang.
- Terdapat 15,600,000 pengguna Facebook
yang aktif di Malaysia.
- Purata masa digunakan pengguna
internet di Malaysia setiap hari ialah 5 jam 36 minit.
- Purata masa digunakan oleh pengguna
media sosial di Malaysia untuk media sosial ialah 3 jam 17 minit.
- Peratus pengguna media sosial
daripada jumlah populasi Malaysia ialah 64%