Rabu, 11 November 2015

Tahap Penggunaan Media Sosial Dalam Perniagaan Di Malaysia

Penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia masih lagi berada pada tahap yang rendah dan di peringkat awal perkembangan (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia [SKMM]) sedangkan kebanyakan negara lain telah mula menggunakan dan mengamalkan media sosial dalam urusan kerja dan kehidupan seharian. Walaupun ia tidak begitu, penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan saban tahun.

Menurut Laporan Prestasi Industri 2013 yang diterbitkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), terdapat 19.2 juta pengguna internet di Malaysia, dan 15.6 juta daripada mereka aktif dalam Facebook. Rakyat Malaysia menggunakan purata lima jam sehari melayari internet, dan tiga daripada lima jam itu digunakan untuk media sosial.
Berikut beberapa angka menarik daripada laporan itu;

  • Jumlah pengguna internet di Malaysia berjumlah 19,200,408 orang.
  • Terdapat 15,600,000 pengguna Facebook yang aktif di Malaysia.
  • Purata masa digunakan pengguna internet di Malaysia setiap hari ialah 5 jam 36 minit.
  • Purata masa digunakan oleh pengguna media sosial di Malaysia untuk media sosial ialah 3 jam 17 minit.
  • Peratus pengguna media sosial daripada jumlah populasi Malaysia ialah 64%