Media sosial
merupakan aplikasi internet yang terbaik untuk digunakan oleh peniaga terutama
usahawan-usahawan industri kecil dan sederhana bagi menjalankan aktiviti
pemasaran. Menurut Kim dan Ko (2012), media sosial mampu mengecilkan serta
menutup jurang di antara strategi yang telah dirancang dan perlaksanaan
strategi yang akan dilaksanakan. Pemasaran secara atas talian menggunakan
aplikasi media sosial mampu menyediakan satu platform baru dan baik kepada
peniaga terutama peniaga kecil. Sehubungan dengan itu, kebolehan menggunakan
teknologi ini amat penting supaya dapat memperkasakan sesebuah perniagaan.
Terdapat dua
kepentingan utama menggunakan laman sosial dalam perniagaan. Melalui media
sosial, jualan akan menjadi lebih mudah dilaksanakan apabila terdapat banyak
‘potential customer’. Dimana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan
berlaku. Oleh itu, peniaga perlu membuat pemilihan media sosial yang mempunyai
pengguna yang ramai supaya jualannya mudah dilihat oleh lebih ramai bakal
pembeli.
~Kerja pencarian maklumat dan data semakin mudah dan
terkini
Seperti yang kita sedia maklum, setiap usahawan sentiasa
inginkan kejayaan dalam setiap bidang yang diceburi. Namun tidak dapat
dinafikan, ada juga dikalangan mereka yang gagal mencapai matlamat yang
disasarkan. Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, seseorang itu perlulah
mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang tinggi dalam bidang yang diceburi
dan bukannya hanya sembarangan sahaja melakukan sebarang aktiviti perniagaan
tanpa memikirkan segala risiko yang akan dihadapi. Ilmu pengetahuan tersebut
diperolehi samada daripada pengalaman sendiri, ilmu yang dipelajari, pembacaan
ataupun daripada pemerhatian daripada pengalaman orang lain. Dengan ini mereka
sentiasa mencari dan peka dengan maklumat terkini daripada media sosial. Dengan
penggunaan media sosial, kerja pencarian maklumat dan data semakin mudah dan
terkini. Pada masa kini, kita dapat lihat pelbagai laman web telah dicipta
untuk memberi penerangan tentang sesuatu perniagaan, apa yang perlu dilakukan
dan larangan dalam menjalankan perniagaan. Usahawan juga boleh berkongsi
pengalaman mereka bersama dengan usahawan lain dan ini dapat memberi gambaran
dan teladan usahawan lain yang ingin menceburi bidang yang sama dan pada masa
yang sama dapat memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk melakukan
perniagaan tersebut. Malahan dalam Facebook juga kita dapat melihat usahawan
yang berjaya seperti Dr. Azizan Osman yang pada mulanya seorang ahli perniagaan
yang kecundang dalam bisnes yang dijalani sehingga menyebabkan beliau kerugian
wang berjuta-juta. Namun beliau tidak pernah putus asa dan bangkit semula dan
berkongsi pengalamannya kepada usahawan yang lain tidak kira yang sudah lama
atau baru berkecimpung dalam perniagaan. Dari sini kita dapat melihat peranan
media sosial dalam membangkitkan semangat usahawan lain untuk berjaya dalam
perniagaan yang diceburi.
~Untuk memperbaiki dan mempertingkatkan pencapaian
prestasi usahawan dan syarikat
Dengan maklumat yang diperolehi, usahawan juga dapat
menggunakannya untuk memperbaiki dan mempertingkatkan lagi pencapaian prestasi
usahawan itu sendiri dan syarikat mereka. Usahawan juga dapat bertukar-tukar
pendapat, maklumat, dan produk sesama usahawan atau pihak lain yang
berkepentingan. Selain itu, usahawan juga boleh menghubungi sesiapa sahaja
seperti kenalan, pembekal, pengedar, pelanggan dan lain-lain untuk bertanya
atau mendapatkan maklumat mengenai perniagaan, peluang-peluang perniagaan dan
sebagainya. Sebagai contoh penggunaan Internet Explorer dan Google untuk
menghantar e-mail dengan pantas, jimat dan boleh dilakukan dimana sahaja selagi
terdapat akses internet. Penggunaan Skype yang merupakan sebuah perisian
komunikasi percuma yang membolehkan pengguna membuat panggilan, menghantar
mesej secara segera dan melakukan panggilan video dalam talian walaupun mereka
berada pada jarak beribu batu. Selain untuk panggilan, Skype juga dapat
digunakan untuk berbual (chatting), kirim SMS, persidangan, pemindahan
maklumat, panggilan suara hingga Call Forward.
~Mempermudahkan urusan yang penting
Penggunaan media sosial dalam perniagaan juga
mempermudahkan lagi segala urusan yang penting seperti untuk mendapatkan
pelbagai maklumat daripada pelbagai perniagaan, urusan perbankan yang melibatkan
jumlah wang yang besar dan pencarian pembekal yang boleh menawarkan produk atau
perkhidmatan yang paling rendah. Ada di sesetengah organisasi kerajaan dan
swasta akan melambatkan lagi sesuatu proses yang penting. Sebagai contoh, jika
kita hendak membuat panggilan untuk bertanyakan sebarang maklumat,
kadang-kadang panggilan kita tidak dijawab atau talian sibuk kerana banyak
panggilan masuk. Sama juga seperti kita pergi ke organisasi tersebut, ianya
akan memerlukan perbelanjaan untuk minyak dan tol selain membazir masa.
Bagaimana pula jika organisasi atau pusat perniagaan itu jauh dari tempat kita?
Dengan penciptaan media sosial, segala maklumat akan dimuat turun ke dalam
laman web dan pelanggan atau pengguna dapat mengakses maklumat tersebut dalam
masa yang singkat. Begitu juga jika pembelian atau penjualan dalam sesebuah
perniagaan melibatkan kos yang tinggi, mereka hanya melakukan transaksi bank
dalam talian seperti CimbClicks, Maybank2U dan PayPal yang boleh dilakukan pada
bila-bila masa. Jika dahulu kita perlu beratur panjang untuk membeli barang,
sekarang dengan beberapa klik sahaja barang tersebut akan sampai di tempat kita
tanpa perlu kita beratur panjang, bersesak mencari barang, mencari kawasan
letak kereta dan kepenatan berjalan. Semuanya berada di hujung jari kita. Ini
akan menyebabkan perniagaan dan perkhidmatan usahawan akan melonjak naik kerana
penggunaan media sosial yang memudahkan segala urusan perniagaan mereka.
~Untuk mendapatkan maklum balas daripada pelanggan
Selain daripada itu, usahawan juga memerlukan
media sosial dalam perniagaan mereka untuk mendapatkan maklum balas daripada
pelanggan mereka. Dengan mencari maklum balas daripada pelanggan atau pengguna,
usahawan dapat mengetahui prestasi dan pencapaian usaha mereka dalam mengendalikan
perniagaan mereka. Setiap laman web mahupun Facebook dapat dilihat pelbagai
testimoni daripada pelanggan yang telah mengguna produk usahawan mereka. Maklum
balas dalam media sosial memainkan peranan penting dalam sesebuah perniagaan
memandangkan ianya dapat dibaca oleh pembaca lain maka maklum balas yang
positif akan menarik lebih ramai pelanggan baru manakala maklum balas yang
negatif pula menyebabkan kehilangan pelanggan yang sedia ada. Maklumat yang
diperolehi daripada maklum balas ini akan digunakan untuk memperbaiki dan
mempertingkatkan prestasi mereka sendiri sebagai seorang usahawan dan
perniagaan mereka. Dengan ini, usahawan yang berjaya diibaratkan sebagai
pendengar yang baik kerana mengambil tindakan pantas daripada maklum balas
pelanggan mereka. Dengan maklum balas ini juga, usahawan dapat belajar dari
kegagalan dan kesilapan mereka. Tanpa pelanggan, usahawan itu tidak akan
berjaya mencapai matlamatnya dalam mengembangkan perniagaannya dalam setiap
bidang yang diceburi.